субота, 13. фебруар 2010.

Fear Factory - Mechanize (Candlelight)



Powershift
Feared your control and excessive greed
Abuse of your power disgraced me
You want war
You got war
More than you bargained for

I damn you and leave defiantly
Cut you out and take it all with me
You want war
You got war
More than you bargained for

Always question authority, control my own destiny
Forcing change, breaking free
From the gears of the machine

Changing my world so I can live
Execution powershift

I will forge my place in this time
Contention is sharply refined
I will expose you and force your demise
To take control of what is truly mine


Dok su sredinom prethodne decenije kontinentalni tinejdžeri širili poruke ljubavi i mira, mirišući cveće uz britpop, sa druge strane okeana je, faktičkim nestankom grandža, teren bio pripremljen za čvršća pravila igre. Da se razumemo, bilo je tu dosta tapkanja u mestu (Marilyn Manson, s druge strane okeana, uvek ćete me obradovati ako mi pustite remek delo Giant Steps od Boo Radleys) i kajmak su uglavnom kupili oni od čijeg imena uglavnom nije ostalo ništa sem poneke tinejdžerske uspomene (Machine Head, Korn, Limp Bizkit, Life of Agony, Linkin Park), no nema sumnje da nekim bendovima vreme samo podiže cenu. Padaju mi na pamet ključna izdanja Pantere čak i prvi Coal Chamber (šta god vi mislili, ali posebno mesto oduvek je bilo rezervisano za sastav Fear Factory.
O čemu se tu zapravo radi? Najprostije rečeno, metal je sa pojavom svih ovih grupa prestao da bude zabran autističnih isfoliranih mačo tipova koji 30 godina unazad sviraju i lože se na jednu te istu muziku. Drugim rečima, nesrećno kršteni nu-metal (više preferiram izraz 90s metal) pokazao je u svom sjaju sav potencijal ukrštanja "krljanja" (kako su to vispreno krštavale zlonamerno neupućene pop kritičarke s ovih prostora) i svega ostalog, ponajviše hip hopa i elektronske muzike. S toga nije preterana tvrdnja da ako pričamo o devedestim, najšire shvaćen electro i metal su najsvetlije tačke muzičke kreativnosti tog doba.
U neformalnom rodoslovu, bar u prvoj od interpretacija istog, kao direktan predak kalifornijske grupe najozbiljniji kandidati su Britanci Godflesh (čiji je osnivač Justin Broadrick bio član Napalm Death, današnja omladina ga zna po radu u grupi Jesu, a sladokusci po tome što je umešao prste u rad sastava Techno Animal, dok je FF svojevremeno sjajno obradio pesmu Dog Day Sunrise još jednog njegovog sastava Head of David) sa međukarikom u vidu neprežaljenih beogradskih Overdose, što će vam malo koji domaći kritičar servirati kao nepobitnu činjenicu, jer većina drami ludilo i traljavo radi svoj posao.


Mechanize
Slave to the industry, faceless in the machine
You do not realize you're dehumanized
You cannot survive, unless you comply

I built it to break it down
We become mechanized

Dawn of our extinction, the human affliction
Friction and the resistance, our sole existence
The future's distant, we can't break free

All lives are condemned

Thoughtless and automated, lifeless and sedated
You're integrated, your mind castrated
Humiliated, too late to escape


Traljavost je poslednja reč kojom bismo mogli opisati veći deo postojanja FF koje je započelo albumom Soul of a New Machine (1992). Deca koja su do kasno ostajala uz televizor pamte prvi susret sa grupom u vidu živog izvođenja pesme Scapegoat na mitskom Dynamo Open Air festivalu godinu dana kasnije. Govorni semplovi i čisti vokali bili su Kolumbovo otkrivanje Amerike u miljeu izmučenom fatalnim posrtanjem death metala. FF je od svojih diskografskih početaka bio nešto drugačije a podjednako dobro u odnosu na dotadašnju zločestu ponudu, dokaz da je moguće svirati metal i biti suštinski kul u isto vreme.
Kada je 1995. izašao drugi LP Demanufacture, maltene svi koji su ga čuli prestali su da čekaju povratnički album Metallice (koji je, btw, svojom ljigavošću i skinuo kraljeve s trona) i ovom prečicom se zaputili ka širem spektru muzičkog univerzuma. Sirov a prijemčiv, eklektičan a čvrsto utemeljen u metalu, brutalan a melodičan, ovaj album je sigurno jedan od najboljih u čitavoj istoriji metal muzike. Sledio je remiks album Remanufacture (kao drugi u opusu, prvi takav je bio EP Fear is the Mind Killer) da bi 1998. ibio objavljen Obsolete, koncipiran kao pokušaj da se i sa tržišne strane naplati neupitna kreativna klasa grupe. To se nije dogodilo, iako se zarad ostvarenja tog cilja u pomoć zvao čak i Gary Numan. Verovatno je čemer bio presek osećanja članova grupe koji nisu mogli da dobace ni do zlatnog tiraža u SAD, istovremeno gledajući bendove na koje su direktno uticali (recimo, Static X) kako na istom mestu zločina kao od šale prodaju milione ploča. Počele su trzavice, otišao je gitarista, inače nekadašnji glumac u filmovima za odrasle, Dino Cazares, usledila su tri slaba albuma, pa se bend raspao.
Onda su se pevač Burton C. Bell i Cazares pomirili. Iskulirali su monstruoznog bubnjara Raymonda Herrreru i basistu (kasnije i gitaristu) Christiana Oldea Wolbersa, i doveli dostojne zamene. Bubnjar Gene Hoglan je još u grupi Dark Angel važio za najboljeg u svojoj branši u metal svetu. Svirao je sa basistom Byronom Stroudom u grupi Strapping Young Lad, koji je popunio to mesto i u novoj inkarnaciji FF. Zanimljivo je da je vođa SYL Devin Townsend bio član electro-industrial sastava Frontline Assembly u kome je dugo svirao i Rhys Fulber. Iako nikada zvanično nije bio član FF, Fulber je, između ostalog, na albumu Obsolete (prve dve ploče je producirao čuveni producent Colin Richardson) sarađivao sa članovima grupe na produkciji. I on je našao svoje staro mesto u novoj epizodi storije.


Industrial Discipline
There is no dissension when lives have been broken
Enslaved and beaten
Lies have been spoken
Pure manipulation

Whatever soul was left has been erased
Only a machine remains
Beaten into submission
That's what it is to be slaved

I will not be defined, no longer stand in line
Your opposition
Stand in reflection
Pure abomination

Undisputed truth in repression
A paradigm of your aggression
Beaten down to believe
Beaten down to concede
Control is key to suppress me

Mechanize kao celina predstavlja vraćanje grupe na stari put. Dobro poznate kiborške teme obilno garnirane distopijskim prizvukom su i dalje tu, baš kao i udaračke sajber reference u muzičkom domenu, koji je tehnički gledano, savršeno spakovan ples svih poznatih đavola. Za saharizovani metalski mejnstrim ovo je veoma važno izdanje, pošto uspostavlja novi poredak na sceni kojom su predugo vladali imitatori, kompilatori i njima slični miševi. Iako su članovi grupe svi odreda u petim decenijama života, ovde ne manjka energije, niti ima praznog hoda. Sve pršti od brutalnosti i u tom smislu FF ne pravi nikakav kompromis. No, da bi utisak bio kompletan, ovom izdanju fali bar jedan rasan hit kakvih je bend do sada sigurno imao nekoliko (Replica, Self Bias Resistor, Edgecrusher...), ali, iako je reč o i više nego solidnim komadima, ovde ga, ruku na srce,nema.
Već sam povratak grupe na scenu i povratničkim albumom jasno izražena želja za funkcionisanjem na dostojnom nivou već su dovoljan dar sa neba jer najbolje tek predstoji, a to su nastupi. Ne tražite Beograd među gradovima na predstojećoj evropskoj turneji jer ga nema, pošto se "tvrđa" potkovanost domaćih promotora koji su u mogućnosti da iskeširaju bend očigledno završava sa... isturenim nemačkim odelenjem resavske škole zvanim "Ramštajn".

Hate, war and terror, murder, disaster
Rape, drugs and violence, lost in our failure
Fear is suffering, intimidate to obey
Fear is control, suffering is hell
Police enforce obedient behavior
Manufactured weapon of conformity

Fears of war and pestilence
Fear of loss and failure
Fear the hate of your enemy
Fear your god and savior

Savior, failure
What do you fear?

It is the most strategic tool used to manipulate
Intimidation to make me weak in order to obey
Strategy to manipulate, paralyze, intimidate
Righteous greed suffocates, a powerful fear campaign
Mind killing, restricting
Fear is the enemy on my path

Нема коментара:

 
Creative Commons License
Ово nasdvoje2 , чији је аутор Kristina Đuković & Marko Nikolić, је лиценцирано под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално 3.0 Србија.