субота, 11. септембар 2010.

MF Grimm - You Only Live Twice: The Audio Graphic Novel (Day By Day)

U oštroj konkurenciji hip hop sudbina pogodnih za filmovanje, četrdesetogodišnji Njujorčanin Persi Keri poznatiji kao MF Grimm još za života zaslužuje počasno mesto. Kao petogodišnjak je zahvaljujući svom komšiji Morganu Frimenu učestvovao u realizaciji serijala Sesame Street. U adolescenciji ga je uhvatilo hip hop ludilo - kao znameniti betler 1994. popio je sedam metaka koji su ga smestili u invalidska kolica. U prvi mah su mu zbog ovog napada (koji nije bio prvi u njegovom životu) otkazala čula govora, sluha i vida, ali se zdravstveno stanje popravilo. Onda je zbog "narkotika i kovanja zavere" osuđen na doživotnu kaznu zatvora 2000. koja je tri godine kasnije preinačena u oslobađajuću odluku. Sve ove hektične godine, MF Grimm se bavio muzikom, a zatim, sa uspehom za poštovanje, sve češće i stripom.
Tri godine nakon poslednjeg studijskog ostvarenja (u međuvremenu je izbacio još jedan samizdat), Grimm je odlučio da napusti konceptualan pristup žanrovskoj materiji koji je krasio njegova prethodna izdanja. S obzirom na sve prezentovane činjenice iz njegovog života, naslov nove ploče je primerno odabran (sve zajedno sa stripom koji potpisuje Food One, svojevremeno autor Clerks stripa), a na njoj reper sa Menhetna grli logiku mešanog mesa spajajući parčiće hibridnog identiteta NY rapa iz prethodne decenije. U prevodu na jezik svakodnevice: tvrdo, minimalno, produhovljeno, proživljeno i beskompromisno.
Novi milenijum je sa sobom doneo nova čitanja hip hop kulture koja na prilično ubedljiv način potvrđuju tvrdnju da sve što je novo nije i dobro. Dok čitaoci otužnog Pitchforka prihvataju pravila igre u kojoj smešni likovi kao što je Rick Ross treba da predstavljaju napredak u odnosu na ono što se naziva "zlatnim dobom hip hopa", MF Grimm je suviše iskusan vuk, sa decenijskim stažom u beskonačnoj partiji istrebljenja, da bi prihvatio takva jalova učitavanja već poseže za boljom prošlošću kako bi njene glavne odlike, kao deliće slagalice sklopio u svoj referentni sistem.
Stoga je njegov glavni naum da tvrđim glavama pruži dobro poznatu, zdravu i niskokaloričnu hranu za um koja je krasila menije slavnih uličnih predaka. Za Grimma se odranije već zna  da je primeran MC, distinktnog glasa, a novom albumu ga zatičemo neopterećenog potrebom da ubrzava ili komplikuje svoje govorancije, držeći se mudro oratorskih pauza i srži u svojim viteškim kontemplacijama o životu. Nesreća se ogleda u tome što u ovoj rekreaciji dragocenog East Coast zvuka, Grimm lako dotiče lestvicu uspostavljenih standarda ali je nikada ne prelazi, ostajući učauren u svetu čiji su neimari već odavno obavili ključni posao (tu pre svega mislim na rani Wu-Tang), uz izuzetak zanimljivih i za kanon pomalo neuobičajenih nežnosti  u vidu ljubavnih pesama kakva je Medicine  (Grimm je našao ljubav svog života).
Ipak, sa stanjem kakvo trenutno jeste na hip hop sceni ovaj kvalitativno ujednačen album je dragoceno slušalačko iskustvo jer potencira šta bi hip hop sve mogao biti da nije ono što je u međuvremenu postao. Poznajući MF Grimma, jasno je da je u pitanju vojnik koji se ne miri ni sa kakvom unapred zadatom sudbinom, pa tako neće ni sa ovom koja je zadesila najpopularniji žanr današnjice.

Angel Without Wings

There's no other reason to do this man
I mean everybody can be the greatest emcee in the world
Or the baddest or the toughest
But when you're capable of building and making something
And helping the babies, or family
That means more than platinum, mean more than Grammys
That's everything


Elders knew I was a talented baby
Pick 'em some numbers and then they would pay me
Sesame Street before photos they say cheese
Five years old, my friends all see me
How did he do it, cause Percy's on TV
Snuffleupagus, Bert and Ernie
Five already I make my own money
Theme of show, days are sunny


Growing up knowing I was a talented baby
Growing up knowing I was a talented baby


My move to Elm Street was not funny
Freddy Kruger place was shady
Tragedy changed me
No sleep, nightmares go crazy
Turn into reaper and nothing can faze me
Growing up knowing I was a talented baby
Killing emcees and pushing up daisies
Life's a movie and I'm Scorsese
My pain is in panels and enemies frame me
Family disown me, laugh and shame me
People trying to play me
Convicted drug dealer is what they named me
Out of prison but still they don't free me
Praying to God that someone come save me


Growing up knowing I was a talented baby
Growing up knowing I was a talented baby


Others caught out there sleeping, but not me
Open fire, can't believe they got me
Legs not moving, lead paralyzed me
Gotta keep rolling, hope life surprise me
Angered with brothers, thinking they homies
Finding out later these people are phonies
Former disciples, I hear them say bad things
They form is of birds who love to sing


Growing up knowing I was a talented baby
Growing up knowing I was a talented baby


Call me a murderer in paper, oh that stings
Police hunt, deep cover, they set stings
Angel without wings
Wire is worn pretending they mic strings
Liars born fronting like they king
Scavengers look at them looking around for something
Holding a cordless connected to nothing
All a facade, they really just bluffing
Pushing up hill, I'm huffing and puffing
No longer hatred, I'm focused on loving


Growing up knowing I was a talented baby
Growing up knowing I was a talented baby


Arthur Ashe play tennis against me
KRS-One passed microphone to me
KC Ceja sign me to DC
Ron Wimberly grab pen and he drew me
Made history with first triple cd
Battle Super Nat they said he defeated me
Puffy was judge, I knew he would cheat me
Learn from loss now no one can beat me
Freestyling, freestyling, listen, no that's not me
Battle on wax it's known no one can see me
Life is hard, wouldn't want you to be me
But life is beautiful, it's great to be me
Now I live happy
The love of my life, she finally got at me
Angel with wings, she came down and saved me
Talking of marriage and also having a baby


This song is dedicated to all the people who tried to break me
Your plan failed
And as you sit back and listen to this song
Wondering if I'm coming to get you
Don't worry about it, i'm not even going to touch you
you're not even worth it
And as far as I'm concerned
The best revenge is to become successful
So this is where you and I part ways
Here's to success
Have a nice life

Нема коментара:

 
Creative Commons License
Ово nasdvoje2 , чији је аутор Kristina Đuković & Marko Nikolić, је лиценцирано под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално 3.0 Србија.