Prvi dugometražni film 31-ogodišnjeg Caryja Fukunage, Sin Nombre („bezimeni“ na španskom) koji je producirala Amy Kaufman, izvršni producent filma I ja tebi kevu, kao i dvojica glavnih glumaca iz ovog filma, Diego Luna i Gael Garcia Bernal, u velikoj meri se uklapa u bujajući talas filmova koji je podigao Grad bogova, a koji se sad već može uočiti kao mali gerilski sistem navodnjavanja prilično isušenog tla evro-američke kinematografije kada je reč o nekoj vrsti „autentičnog“ filma, sa uličnim šmekom. Filmovi poput Grada bogova, Tsotsija, Elitnih jedinica i Milionera iz blata, a tu je sada i Sin Nombre, razlikuju se od filmova iz zemalja trećeg sveta na koje se može naići na FEST-u, a koji govore o jednako akutnim i alarmantnim temama – npr. maloletnoj deci ratnicima u Južnoj Africi, a prolaze potpuno nezapaženi. Jer, ovi filmovi, tj. njihovi reditelji u velikoj meri poznaju popularne žanrovske forme, pa se u svim nabrojanim jasno vide okviri gangsterskog filma i masne margine koje pričama daju epski karakter čineći od njih neku vrstu uličnih spevova današnjice, kakvi sve više fale u glavnotokovskoj, holivudskoj kinematografiji. U istom trenutku kada se pojavljuje Gomora, film koji urušava filmsku ikonografiju mafijaša, vole se i ovi filmovi koji je, na neki način revalorizuju obogaćujući poznatu filmsku arhivu, mahom italijanskih prestupnika, dosijeima egzotičnih mafijaša – indijskih makroa, meksičkih reketaša, južnoafričkih uličara i brazilskih specijalaca. Za razliku od Dannyja Boylea kom je zamereno što indijsku bedu čini fotogeničnom ili npr. Gavinu Hoodu što u Tsotsiju pravi srceparajuću holivudsku melodramu koju samo uvija u rite predgrađa Johanesburga, Fukunagu su na Sandensu i u američkoj štampi dočekali raširenih ruku jer, kako se kaže, čini mi se, u Varietyju, reč je o potomku „new breed“ filmskog reditelja – postnacionalnom, spremnom da prevazilazi kulturološke barikade. Iako je rođen u Amrici, Fukunaga je dete Šveđanke i Japanca, a nakon razvoda roditelja, udomljen u još dve porodice – ako se ne varam, indijansku porodicu očuha i argentinsku porodicu maćehe, pa je tako dobar deo života proveo kao kameleon živeći u Japanu, Meksiku, Francuskoj, govoreći više jezika, studirajući istoriju, političke nauke i, kao šlag na tortu – film. Fukunagin pedigre postao je jako bitan i ističe se paralelno uz hvalospeve njegovom prvencu o porodici emigranata iz Hondurasa koji putuju kroz pakao Latinske Amerike, do meksičkog zaliva ne bi li se domogli Nju Džerzija. Fukunaga ne pristupa emigrantima kao „temi“, već, nalik filmu Marija milosti puna ili, čak, filmu Days of Heaven, Terrencea Mallica unutar ove teme pronalazi niti svoje priče – isprva vođene paralelno, putanja devojke Sayre koja iz Hondursa kreće sa svojim ocem i stricem prema Americi gde ih očekuje očeva nova porodica i putanja Meksikanca Willyja, pripadnika bande Mara Salvatrucha, ukrštaju se na pruzi kada Willy sa svojim saborcima, među njima i 12-ogodišnjim Smileyjem, presretne teretnjak kojima se švercuje Sayrina porodica u standardnom pljačkaškom pohodu ove bande. Do tog trenutka, Fukunaga opisuje teren sa kog kreću oba glavna junaka – Sayra i Willy tako da u trenutku kada se njihovi putevi ukrste priča se odvija kao drumski film koji sadrži melanholiju, neizvesnost i potrebu za skloništem filmova o lutalicama i karavanima nikud nepristalih junaka - recimo u filmovima o depresiji iz 30-ih, pa čak i filmovima o izbeglicama iz američkog sna poput Badlands. Držanje za pruge koje otržu oba ova junaka od njihovih staništa i zajednica i ostavljaju ih na milost i nemilost svemu na šta ih pruga nanese, stvara utisak bazičnosti u Fukunaginoj mini odiseji koja i njega rediteljski ograničava na sasvim mali izbor rešenja. I upravo tu suženost koloseka, Fukunaga koristi kao svoju prednost gradeći film od autentičnih detalja, kratkih dijaloga koji precizno poniru u stanja junaka i čestih scena vagona, pruga i usputnih stajališta koja stvaraju prepoznatljiv utisak – dan i noć se smenjuju kao straža koja vreba neizvesnost. Fukunagina rediteljska rešenja su uglavnom klasična i za divno čudo ne pribegavaju modernoj režiji koju je apsolvirao Grad bogova. Umesto na montažu i bilo kakve stilske finese, Fukunaga se fokusirao na likove, kao da je želeo da stvori kadrove u kojima će njihovim stanjima biti najkomotnije da se izraze, a ne njemu da pokaže šta sve ume. Otuda, gledalac prati priču, umesto da je fasciniran pritzorima. Ovaj reditelj i u svojim kratkim filmovima bavio se emigrantskim dnevnicima – konkretnim događajima iz štampe (slučaj 19 mrtvih emigranata pronađenih u priklolici u Teksasu). Takođe, pred snimanje filma Sin Nombre, proveo je godinu dana tri puta putujući sa emigrantima kroz sve etape do granice. Prikazi pripadnika bande i sukoba između različitih bandi kroz čije reone prolaze Sayra i njeni, mešavina je kriptične ikonografije Hillovih Ratnika i sirove, neorealistične slike ulice. Sin Nombre zapravo se bavi porodicom i (ne)mogućnošću pronalaženja sopstvenog mesta – otuda emigrantski san o boljoj zemlji i novoj porodici u ovom filmu postaje zapravo priča o tome da je kretanje po sebi zamenilo smisao ostanka bilo gde. Ono što junaci za sobom ostavljaju i ono ka čemu idu, gledaocu je nepoznato i sročeno tek kroz slike koje opisuje Sayrin otac ili snimke koje nosi Willy sećajući se svoje ubijene devojke, ali ono što je izneto pred nas, što se zaista dešava na šinama neprestano kloparajućeg voza je trenutni, spasonosni savez koji nastaje između Sayre i Willyja, koji Fukunaga gradi polako, kao poslednje zrnce nade u razrovanom svetu, bez istrčavanja u patetiku i izgovaranja velikih reči.
U prodaji je novi broj OUT OF THE DARKNESS FANZINA
-
Fanzini? Nekada najbitnije sredstvo informisanja na punk sceni na kojima su
odrastale generacije. Dolaskom internteta priča je poprilično utihnula, ali
su ...
DJ Meho: Powerslave 40th Anniversary Mixtape
-
Da za promenu ove nedelje mikstejp bude povodom nečeg lepog. Naime, ove se
godine, trećeg Septembra navršilo tačno 40 godina od izlaska albuma
Powerslave g...
Horor u Zagrebu!
-
Dragi moji čitatelji zagrebački, i uopšte hrvatski, primite k znanju da ću
biti lično prisutan na *Interliberu* u Zagrebu ove sedmice (*13-16*.XI), pa ...
Best Premiere Viewings of October 2024
-
*FEATURES*
*1. Someone from Nowhere (Prabda Yoon, 2017)*
Puzzling. Opaque. Ouroboric. Mind-bending. Thought-provoking... These are
some of the labels th...
Rukav(ica)
-
Neophodno je razmotriti sljedeću stvar: U srpskom jeziku onaj dio
pantalona kroz koji prolaze noge zove se nogavica. S druge strane, dio
majice ili košulj...
Baumgartner - Pol Oster (Geopoetika)
-
S obzirom da sam poštovalac i ljubitelj dela Pola Ostera, moglo bi se
dovesti u pitanje izlaganje suda koje će uslediti ovim prikazom.
Subjektivnost je t...
Logorovanje sa izviđačima vol.2
-
Štos tiče polaganja onog ćutanja 24 sata, otišli mi na neko takmičenje onih
što se veru po stenčugama a ja kao ćutim, i lik me pita namerno nešto
banaln...
Jedan dan, i za njim novi dan
-
’Srećan poslednji dan u godini!’ – poslala sam poruku klinki jutros.Ona je
u tropima, u Južnoj Americi. Početak velike promene je bio lom prethodne
strukt...
PINK FLOYD: THE WALL (ZID) - prepev celog albuma
-
Svoje prepeve stihova Rodžera Votersa za konceptualni rok album The Wall
(Zid) grupe Pink Floyd iz 1979. godine prvobitno sam objavio na svojoj
Fejsbuk str...
Џендеров "Аутошовинизам воч"
-
Под мотом "Мислим дакле ботујем", оклеветаним али мудри Џендер, поилитички
квир и заклети ђавољи адвокат, на Твитеру указује на обрисе културе
аутошовинизм...
Igre i stripovi za dž
-
Naša mala firma za društvene igre *Revolucya* je odlučila da karantinske
dane i noći provede kreativno. Igre i stripovi za dž da svima ulepšamo
vreme kod k...
Altın Gün uzivo u klubu Zoom
-
Frankfurt, 3.12.2019.
Za ove četiri godine sam bila na dosta odličnih koncerata u Nemačkoj, sa
veoma različitim profilima publike, ali ni jednom nisam dož...
Kako stoje stvari s poslom
-
Ko prati šta radim, zna da od avgusta više ne izlazi Miljin kuvar. To,
naravno, ne znači da Miljin kuvar više ne postoji, već samo da je promenio
mesto i...
Nova politika Republike Srpske vol.2
-
Prije više od pet godina napisao sam tekst "Pozitivno definisana srpska
politika u BiH". Osnovna ideja bila je da srpska politika u Bosni i
Hercegovini mo...
"Svetkovina" Sime Pandurovića #analiza
-
Đacima sa Gugla... ... Svetkovinu bismo mogli da posmatramo i kao nešto
više od čisto ljubavne pesme. O ovoj pesmi je, možda, najbolje pisao
Miodrag Pavlov...
Sindrom "Srbija"
-
Predlažem da se u međunarodni šifrarnik bolesti unese novi psihijatrijski
poremećaj, isključivo grupnog karaktera, sačinjen od niza raznovrsnih
psihopatol...
Hvala na pažnji
-
Ovim postom blog Agro Gerila se gasi na vrlo, vrlo dugo vreme. Nadam se -
zauvek.
Razlozi? Jednostavno - odavno je ovaj blog postao mnogo više opterećenje ...
Sonografija
-
*Da li ima sve prste? Da li je dečak ili devojčica? Da li ih je možda dvoje
ili više? Na koga liči?*
*Pre 30 godina bi posipali so na glavu, koristili meto...
Abbé Liszt : Vie Trifurquée
-
Franc List nekoliko meseci pred smrt, Nadar
Šetajući desnom stranom prelepe *Andrássy* ulice u Budimpešti, a krećući se
prema Trgu Heroja, u jednom trenu...
TAXIDERMIA (2006), ili preparirani kapitalizam
-
Čudnovati mađarski film *Taxidermia* pokušava da razmotri savremenu
istoriju te države, i promjene kroz koje je prošla od Drugog svjetskog rata
do sadašn...
welcome to portlandia
-
Pisac Douglas Coupland je bio hit u vreme kad sam išla u gimnaziju. Ali iz
ove perspektive, on deluje kao neka fenomenološka književnost, više je
zgodan za...
PRIKAZ MOĆI U DOGVILU LARSA FON TRIRA
-
Film Dogville je prvi deo triologije USA, Land of Opportunities. Slede:
Manderlay (2005) i Washington. Von Trier je 2003. godine, nakon
prikazivanja filma...
-
R.I.P. DAYVAN ZOMBEAR
2007 - 2013
Thanks for stopping by, here's a mission statement of sorts:
The public has been subjected to the auditory pollutants fe...
Нема коментара:
Постави коментар