Da je ovaj film pravljen holivudski, reče antiholivudska polovina nasdvoje, glavni junak bi u stvari bio starac koji svuda gde se pojavi pravi sranja - gegove najprizemnijeg humora. Mene je zapravo više od toga obradovalo što Sevidžovi ne pretrčavaju u drugi "inteligentniji" tabor čitavog karavana indi filmova o disfunkcionalnim porodicama na čelu sa Malom mis Sanšajn, a kojih je u poslednje vreme bilo ihaj. Iako sve - od neveštog postera preko kralja indi filmova Filipa Sejmora Hofmana u jednoj od glavnih uloga do Lore Lini koja specijalno za ovu srednjeklasnu američku priču nosi smeđu periku koja zagušuje njen blondi sjaj vraća vodu na tu neumornu vodenicu. Reč je o malom filmu dovoljno velike produkcije da uposli ove glumci, a dovoljno male da nije moralo da se juri sa scenarijem, pa delo rediteljke i scenaristkinje Tamare Dženkins spada u onu skoro pa iščezlu vrstu filmova koje kad pogledate imate utisak da ste pročitali roman. Padaju mi na pamet Slučajni turista i Ničija budala (ili od skorijih Rejčel se udaje) koji se u velikoj meri oslanjaju na klasični Holivud – čvrsti, romaneskni likovi sa bogatom predistorijom koju ne žure da izdeklamuju u foršpici i žilava, postojana priča čije korenje ostaje duboko ispod onoga što nam se predočava tako da preostaje dosta prostora da se u tako dobro utemeljenoj stvarnosti barata sitnicama i sa dostojanstvom i humorom pristupi i najtežim temama. U ovom slučaju, iako po formi zaista spada u drame o disfunkcionalnim porodicama, Sevidžovi tematski više podsećaju na japanski film Odlasci gde se autor isto bavi smrću (i suočavanjem sa njom) unutar jedne kulture. U Odlascima su to japanske ceremonije pripreme pokojnika za onaj svet, a u Sevidžovim se u priči o dementnom ocu koji pada na pleća svojoj odrasloj deci fokus stavlja na staračke domove i sve moguće načine zapadnog društva da se kamuflira i olakša konačni odlazak bližnjeg. Sevidžovi se upravo izdvajaju po ovakvom lokalizovanju teme unutar već poznate i popularne vrste filma, umesto da samo profitiraju nizanjem scena "savremene porodične drame ni o čemu". Pošto brat i sestra apsolutno nemaju pojma ko je njihov otac jer je očigledno rano napustio porodicu, a pošto je on do te mere senilan da u jednom trenutku Vendi zameni za spremačicu u staračkom domu, ne postoji potreba kao u većini sličnih priča da se u jednom trenutku otvore srca, članovi međusobno izjadaju i spoje ili raziđu. Otuda figura oca postaje predstava o sasvim nepoznatoj, a neumitnoj i po prirodi bliskoj smrti sa kojom brat i sestra pokušavaju da se nose i prilagode joj svoje naizgled razrađene životne koncepte i ideje. Maestralno je šta rediteljka čini sa ovom prilično ogoljenom podelom, a da sve ne ode u potpuni apsurd i začudnost. Dok se otac postepeno kravi i iz demencije grči oko „stvari od smisla“ – filmova koje mu donosi sin, profesor drame i jeftinih lava lampi, crvenih jastučića, mačaka i ostalih stvari na rasprodaji porodične topline kojim ga ušuškava ćerka, Džon i Vendi su primorani da se kroz izbor staračkog doma – od onih koji sasvim liče na bolničku sterilizaciju pred konačni odlazak do onih koji izgledom toplih odmarališta sa pogledom na dolinu zataškavaju neumitno, preispitaju i oslobode laži i samoobmana u sopstvenom životu. Glavni junaci, brat koji se bavi Brehtom, i posebno sestra koja bezuspešno pokušava da dođe do stipendije za svoj „poluautobiografski subverzivni roman o odrastanju“ vuku na junake Čarlija Kaufmana i po svojoj preintelektualnoj potrebi da sve doživljaje osveste, dok im se životne "slučajnosti" i apsurdni smeše u lice - na junake Vudija Alena, pa iluziju najemotivnijih scena svaki put razbijaju pitanjima tipa – "ne misliš da je to rezultat srednjeklasnog oplakivanja sopstvenog detinjstva?" Kao kontrast njihovoj potrebi da se, i tako nesređeni u sopstvenim životima odrede prema ocu koga jedva da poznaju a koga treba da isprate na onaj svet najbolje što mogu, postavlja se lik oca, Lenija Sevidža kao mrzovoljnog džangrizala koji apsolutno svakoj ideji, smislu ili mogućem sastavljanju neke priče o pomirenju i upoznavanju upućuje defanzivni, začuđen i dementni pogled kao tupi, ali i oslobađajući pogled života koji se odvija svojom neumitnošću kako god ga mi rastumačili i čime god ga ušuškali. Umesto da postane izvor gegova, lik starca postaje dirljivo središte filma - iako nigde ne saznajemo zašto je i kako napustio porodicu, niti mu je dato da negde saopšti više od gunđanja i robusnih odogovora na formalna pitanja iz upitnika po socijalnim ustanovama, nalik junaku iz filma Smrt gospodina Lazareskua, starac sam po sebi postaje nemi prekor svetu i društvu koje napušta pretvarajući se postepeno u brojku, neku vrstu tehnološkog viška na životnom spisku. Scena u kojoj, glave uvučene u ogromnu pernatu kapuljaču isključuje slušni aparat govori više od svakog dobro napisanog dijaloga, a njegovi poslednji pokušaji da očuva dostojanstvo spram humanosti društva koje ga razmešta po sobama staračkih domova na momente pleni duhovitošću poput odgovora na pitanje socijalne radnice "Koje je sada godišnje doba" kojim proverava stepen njegove senilnosti, a na koje starac odgovara - "Hladno".
Film: Silent Night
-
Pripremajući se da pogledam ovogodišnji rimejk filma The Killer Johna Wooa,
a koji, makar iz krugova kojima ja nešto kao verujem, ne dobija sjajne
reakcije...
DŽOKER – FOLI A DU (2024)
-
* ** *
* 2 *
Ovca mi se jagnji i ne mogu da dužim, a ovaj film to i ne zaslužuje, ali
mnogi me sve češće pitaju šta mislim o ovome, pa zato, evo, ...
Best Premiere Viewings of October 2024
-
*FEATURES*
*1. Someone from Nowhere (Prabda Yoon, 2017)*
Puzzling. Opaque. Ouroboric. Mind-bending. Thought-provoking... These are
some of the labels th...
Rukav(ica)
-
Neophodno je razmotriti sljedeću stvar: U srpskom jeziku onaj dio
pantalona kroz koji prolaze noge zove se nogavica. S druge strane, dio
majice ili košulj...
Baumgartner - Pol Oster (Geopoetika)
-
S obzirom da sam poštovalac i ljubitelj dela Pola Ostera, moglo bi se
dovesti u pitanje izlaganje suda koje će uslediti ovim prikazom.
Subjektivnost je t...
Logorovanje sa izviđačima vol.2
-
Štos tiče polaganja onog ćutanja 24 sata, otišli mi na neko takmičenje onih
što se veru po stenčugama a ja kao ćutim, i lik me pita namerno nešto
banaln...
Jedan dan, i za njim novi dan
-
’Srećan poslednji dan u godini!’ – poslala sam poruku klinki jutros.Ona je
u tropima, u Južnoj Americi. Početak velike promene je bio lom prethodne
strukt...
PINK FLOYD: THE WALL (ZID) - prepev celog albuma
-
Svoje prepeve stihova Rodžera Votersa za konceptualni rok album The Wall
(Zid) grupe Pink Floyd iz 1979. godine prvobitno sam objavio na svojoj
Fejsbuk str...
Џендеров "Аутошовинизам воч"
-
Под мотом "Мислим дакле ботујем", оклеветаним али мудри Џендер, поилитички
квир и заклети ђавољи адвокат, на Твитеру указује на обрисе културе
аутошовинизм...
Igre i stripovi za dž
-
Naša mala firma za društvene igre *Revolucya* je odlučila da karantinske
dane i noći provede kreativno. Igre i stripovi za dž da svima ulepšamo
vreme kod k...
Altın Gün uzivo u klubu Zoom
-
Frankfurt, 3.12.2019.
Za ove četiri godine sam bila na dosta odličnih koncerata u Nemačkoj, sa
veoma različitim profilima publike, ali ni jednom nisam dož...
Kako stoje stvari s poslom
-
Ko prati šta radim, zna da od avgusta više ne izlazi Miljin kuvar. To,
naravno, ne znači da Miljin kuvar više ne postoji, već samo da je promenio
mesto i...
Nova politika Republike Srpske vol.2
-
Prije više od pet godina napisao sam tekst "Pozitivno definisana srpska
politika u BiH". Osnovna ideja bila je da srpska politika u Bosni i
Hercegovini mo...
"Svetkovina" Sime Pandurovića #analiza
-
Đacima sa Gugla... ... Svetkovinu bismo mogli da posmatramo i kao nešto
više od čisto ljubavne pesme. O ovoj pesmi je, možda, najbolje pisao
Miodrag Pavlov...
Sindrom "Srbija"
-
Predlažem da se u međunarodni šifrarnik bolesti unese novi psihijatrijski
poremećaj, isključivo grupnog karaktera, sačinjen od niza raznovrsnih
psihopatol...
Hvala na pažnji
-
Ovim postom blog Agro Gerila se gasi na vrlo, vrlo dugo vreme. Nadam se -
zauvek.
Razlozi? Jednostavno - odavno je ovaj blog postao mnogo više opterećenje ...
Sonografija
-
*Da li ima sve prste? Da li je dečak ili devojčica? Da li ih je možda dvoje
ili više? Na koga liči?*
*Pre 30 godina bi posipali so na glavu, koristili meto...
Abbé Liszt : Vie Trifurquée
-
Franc List nekoliko meseci pred smrt, Nadar
Šetajući desnom stranom prelepe *Andrássy* ulice u Budimpešti, a krećući se
prema Trgu Heroja, u jednom trenu...
TAXIDERMIA (2006), ili preparirani kapitalizam
-
Čudnovati mađarski film *Taxidermia* pokušava da razmotri savremenu
istoriju te države, i promjene kroz koje je prošla od Drugog svjetskog rata
do sadašn...
welcome to portlandia
-
Pisac Douglas Coupland je bio hit u vreme kad sam išla u gimnaziju. Ali iz
ove perspektive, on deluje kao neka fenomenološka književnost, više je
zgodan za...
PRIKAZ MOĆI U DOGVILU LARSA FON TRIRA
-
Film Dogville je prvi deo triologije USA, Land of Opportunities. Slede:
Manderlay (2005) i Washington. Von Trier je 2003. godine, nakon
prikazivanja filma...
-
R.I.P. DAYVAN ZOMBEAR
2007 - 2013
Thanks for stopping by, here's a mission statement of sorts:
The public has been subjected to the auditory pollutants fe...
Нема коментара:
Постави коментар