среда, 3. март 2010.

Život i smrt porno bande (Mladen Đorđević, 2009)

Dugo sam odlagao gledanje "najboljeg domaćeg filma u prethodnih xxx godina", i sa strane posmatrao neumerene hvalospeve sa jedne, i nezadovoljno mrmljanje u bradu sa druge strane. Najzad, fantastičan intervju Joce Jovanovića me je konačno primorao da se bacim na gledanje, zahvaljujući činjenici da je vrednija polovina nasdvoje zajeban igrač na domaćoj filmskoj sceni što je status koji sa sobom povlači određene povlastice u vidu posedovanja DVD kopija svežih ostvarenja.
Zakopčajte odmah šliceve i ne dižite noge - igrani prvenac Mladena Đorđevića ne isporučuje ono što su mnogi, uključujući i pomenutog autora kultnog ostvarenja "Mlad i zdrav kao ruža" (zanimljivog pre u hronološkom nego u aksiološkom smislu), zaverenički na sva usta obećavali. Umesto mogućeg izlaza iz krize u kojoj se srpski film evidentno nalazi, ova dugometražna porno-horor satira pre predstavlja još jedan od njenih bezbrojnih simptoma koji se metaforično najkraće mogu svesti na moć potencije evnuha.
Da ne ispadne da smo zlonamerni i da ne grešimo dušu, delo koje prati nategnute pustolovine režisera Marka u njegovoj vizionarskoj želji da promeni pravila igre u Srbiji prati preovlađujuće tehnički doteran, korektan scenario kao muskulatura zanimljive priče koja bi svih nas trebalo da se dotiče. Scena u kojoj Marko (zanimljivo ime!) povraća na revolucionarne prizore sa beogradskih ulica viđene 5. oktobra, te jetko kritikovanje srpskog grada, sela i društva u celini može se u načelu prihvatiti kao adut "...Bande". Ali...
Đorđević je, kao i mnogi pre njega, progutao više nego što je mogao da svari i to kvalitetno servira, te u trenucima u kojima ostaje bez daha pribegava vizualnim ekstremima u vidu, čini se beskrajne, spermalno-krvave zakuske koja na kraju postaje sama sebi cilj. U želji da šokira, Đorđević "na nož" zalaufano proizvodi ravnodušnost. Kamera, maherski upotrebljena, može biti durbin za otkrivanje novih svetova, ali u slučaju "...Bande" više imamo posla sa ogledalom u kome se mnogi, avaj, neće prepoznati.
Majstorskom upotrebom začina razlikujemo vrhunsko od prosečnog jela. Ali, začin ne može biti jelo. Stoga "Život i smrt porno bande" predstavlja "ekscentričan" presek opštih mesta u kojima je Srbija jebena stranka. To je poznato i bez ovog filma. Đorđevićeva angažovanost i kritička oštrica vremenom otupljuje i prerasta u puko kritizerstvo, jer da bi se valjano kritikovalo mora se zauzeti neka pozicija, inače kritika postaje bespredmetna. U ovom filmu se izoštren ugao gledanja ne vidi ili nije dovoljno jasan, što ne čudi, s obzirom na njegovu iritirajuću estetiku baziranu na šljaštavim bojama i diskretnoj simpatiji za kičasto. Stoga na kraju ostajemo uskraćeni i za katarzu i za ijednog, uslovno shvaćeno, pozitivnog lika za kog bi mogli da se emocionalno vežemo ili da se sa njim identifikujemo, a "Život i smrt porno bande" za iole višu ocenu, zahvaljujući svojoj "beskompromisnoj" revolucionarnosti iz koje, naravno, autor izuzima sebe. Ruke ne mogu biti čiste ako su krvave do lakata, a uprkos hrabrom odmaku od usiljene ideologičnosti većine domaćih autora (koji svakim "novim" kadrom proklinju rat i ni mrava više ne bi zgazili), iza oblinih slapova svih životnih tečnosti koje nam neštedimice štrcaju na oči i nabijaju nam se na nos, nazire se... dobro poznati pravilnik politički nekorektne političke korektnosti, priručnik dopuštene subverzije za muljanje po površini prerušene u fanatastično-umetničko-slobodoumnu dubinu, kojim se često služe obični kako bi sebe u gis3o šik ključu predstavili kao nevaljalce, znate već priču o (crvenim) buržujima "pankerima" koji se eto tako jednog jutra probude kao fenseri, ali nastave da "iskreno" brinu za stanje u svetu i kad iz "jeftinih" martinki uskoče u "skuplju" eleganciju. Na ovom mestu bi, kao budali šamar, dobro legla poznata umna relacija između sveta i malog Perice, ali preživećemo i bez nje.
Da bi se nešto istinski promenilo, nužno je menjati sebe. Takav efekat ovaj film ne proizvodi niti ima potencijal za istinski prevrat. Rođaci, poznanici i "ljubitelji-poznavaoci" maskirani u kritičare, koji pragmatično rade a idealno misle, će nastaviti da se slavodobitno tapšu po ramenima s imenom ovog ostvarenja na usnama u dobrano autističnim kružocima srpskog filma, gde su pravila igre postavljena tako da u njoj svaki Ciga svog konja (i sebe) hvali, a magarci ne lipsavaju do zelene trave.

21 коментар:

AKVAMARIN је рекао...

Politički nekorektna politička korektnost - filmska kritika u četiri reči, a takođe bi mogla da bude i stavka u rečniku urbane normalnosti.

Анониман је рекао...

I to je hvala Mladenu što je dao Kristini DVD...

nasdvoje је рекао...

:)Mladenu sam se zahvalila, jedino još da se zahvalim tebi, Anonimni, što podsećaš na lepo vaspitanje. a, ti možeš da se zahvališ Maretu na slobodi mišljenja ;)

Bata је рекао...

Politički nekorektna politička korektnost...vrh!!! :)

Анониман је рекао...

"kultnog ostvarenja "Mlad i zdrav kao ruža" (zanimljivog pre u hronološkom nego u aksiološkom smislu)"

Malo si se zaigrao slobodom govora, a (Libero) Markoni? Tužno nepoznavanje filma...

nasdvoje је рекао...

ne bežim od toga niti, čak ni izdaleka, ne insistiram na svojoj izuzetnosti, pogotovo kad se priča o filmu. valjda i mi "laici" imamo pravo da se zaigramo kako znamo i umemo kad smo već u prilici, i... može nam se... jbg.
dakle, fokus je na prepozavanju a ne na nepoznavanju... a ja tebe anonimni ne prepoznajem, i to je mnogo veća tuga od nepoštovanja isforsiranih kanona (naknadnog) obožavanja koji je po mnogo čemu fejk, koliko god da se erudicija poziva u samopomoć.

upravo u tom detalju se i ogleda puni smisao citirane opaske.

Анониман је рекао...

hvala marko na slobodi govora.

nasdvoje је рекао...

nema na čemu, anonimni, molim i drugi put xD

Анониман је рекао...

Korektan scenario?
Ne bih bio bio toliko galantan da sebi dopustim da to kazem.

Djordjevic nije imao nameru da sokira ljude radi soka, sto je i sam nekoliko puta u intervjuima spomenuo, vec da predstavi ljudsko, ne samo Srpsko drustvo. Sta mislis zasto su Juznokorejanci uzivali u filmu i ostali do samog kraja?

Ali naravo svako ima pravo da iznese svoje misljene, samo bi bilo mnogo lepo kada bi se sve sto je napisano i argumentovalo, da pa da se zaista napravi dobar osvrt.

Ako cika Joca kaze da film valja i da je zaista kvalitetan, i filmski odlicno napravljen, a da ga je pravila filmski obrazovana osoba mislim da je to sasvim dovoljno da se kaze da je film vise nego dobar.

nasdvoje је рекао...

sa trezvenim dvodnevnim odmakom, greška mog prikaza je u tome što sam se na kraju više bavio recepcijom filma nego samim filmom. kad smo već kod toga, za dobar film su potrebni dobri glumci i uobličeni likovi, a njih u ovom filmu nema. meni je apsolutno jasno šta je mladen hteo da uradi a nije uspeo da isporuči - kao što je najčešće slučaj, ljudi su izdali ideju te život i smrt porno bande izgleda kao pokušaj da se uz pomoć ljudstva rokera s moravu odsvira nešto iz repertoara grupe can.
da ne dužimo, zbog uočene manjkavosti, ova kritika je ispala negativnija nego što film zaslužuje. ne bežim od toga, iako sam ponosan filmski diletant. od onoga što sam gledao iz prošle godine (aždaja i fantom) banda jeste najbolja, ali to ne znači da je dobra jer više deluje kao sjajno iskalkulisani esej u filmskom obliku nego što funkcioniše kao film.
čim sam pomenuo jocu, znači da sam imao dobru volju jer sam poklonio poverenje njegovom sudu, ali je ovo na kraju ispao samo još jedan povod da se na delu primeni ona stara istina po kojoj nikome ne treba bezrezevno verovati u oceni umetničkih sadržaja onoliko koliko svojim čulima.

Анониман је рекао...

Natasa, Ivan, Mihajlo da ne nabrajam sve nisu dobri glumci? Sa ovom konstatacijom nikako ne mogu da se slozim, bas suprotno mislim da su razvalili koliko su dobri. Npr. Ivan je dobio nagradu za film "Heimkehrer" na festivalu u Zenevi. I savrseno je dobro odglumio trandzu. Ono sto je Mladen od njih trazio jeste da glume naturscike. I onda se pitam kako nisu obliceni likovi sa veoma kvalitetnim dijalogom. Na stranu toga sto ne mozes da se identifikujes sa svakim likom.

Slozili smo se da se nisi bas u potpunosti bavio filmom, kao filmom, sto se dalo videti iz osvrta.

Ljudi su tu da te upute i nesto predloze, cije ukuse cenimo, to ne znaci da ce se i podudarati :)

nasdvoje је рекао...

hm, ne znam zbog čega insistiraš na tom bavljenju "filmom kao filmom", čemu ta fetišizacija, kada smo već ustanovili da nemam ni trun aspiracije da posmatram stvari iz tog ugla. mislim, hvala bogu da je tako, kad vidim ko je sve danas filmski kritičar.
osim srbe milina, niko u tom filmu od glumačke ekipe ne zaslužuje prelaznu ocenu, a ja kao laik-gledalac ne mogu znati šta je od njih tražio režiser, niti mislim da je to relevantno za stvaranje impresije o samom filmu. mislim da je do režisera i glumaca da stvore umetnički dojam kod gledaoca, a oni to nisu učinili u zadovoljavajućoj meri.
a ne znam ni kakvu ulogu ima dropovanje nagrada u ovom kontekstu? pa jbm mu miša, ono tragično smeće od metastaza je dobilo nagradu festa, pa je l to znači da je to dobar film? hm... ne baš.
na kraju ostaje tvoja reč protiv moje. tebi se film sviđa, meni više ne nego da, potrudio sam se da nepristrasno argumentujem svoje stanovište, i apsolutno prihvatam da nekome moja obrazloženja nisu dovoljna, a ja zaista nemam nameru da ikome menjam mišljenje već da što bolje izrazim svoje.

Анониман је рекао...

Vidim da nisi kriticar, pa sam zato to i spomenuo.
Kada se pricha o filmu, onda prichamo o elementima koje chine film, a ne o vremenu koje je bilo za vreme snimanja istog, zar ne?
Slazem se da mnogi kuckaju, pisu sve i svashta, a velika je istina da mi nemamo kritiku. Barem ne neku za koju zna sira javnost i koji su zaista filmski pismeni.

Ok, ipak se ne slazem sa ocenama glume. Ne moramo da znamo sta je njima reditelj rekao, ipak je to njegov posao da radi sa glumcima, ali kada vidite te likove koji kako kazes ne zasluzuju prelaznu ocenu, koje su nam predstavili glumci je upravo njihov najveci kvalitet, a to je da zavara gledaoce. Samo sam o tome pricao.

Nagradu za Ivana sam spomenu samo iz razloga da pokazem da vredi decko i da radi dobar posao. Slazem se sa tobom da to ne mora nista posebno da znaci. samo pogledaj neke njegove ranije radove i mislim da ces promeniti misljenje.

Naravno, svako brani svoje misljenje, jer svako ima svoj stav ;)

nasdvoje је рекао...

pisaću o drugim radovima kada ih budem pogledao, ovde sam pisao o jednom određenom filmu.
nije mi jasan deo u kome govoriš o elementima filma i vremenu u kome se film snima. ne znam šta si meni, konkretno, hteo time da kažeš?
naravno, svako ima pravo na svoje mišljenje i svako ima pravo i na kritiku i na kritiku kritike.

Анониман је рекао...

Jedno je filmska kritika, a drugo osvrt na filma, slozices se sa mnom :)

Kada neko pise filmsku kritiku onda se dotakne elemenata koji cine film, kao sto je kamera, kadar, zvuk, svetlo, montaza idt.
A kada pisemo rivju pisemo o vremenskim uslovima tokom snimanja filma.

Zato mislim da ovo sto si napisao nikako ne moze da se okarakterise kao filmska kritika vec jednostavno pomalo subjektivno vidjenje jedne price pretocene na filmsku traku. Sto je naravno sasvim legitimno, samo mislim da si bio preostar u iznosenju stava o Mladenovom filmu ;)

Sve to se iznelo misleci da se radi o kritici, a ne o osvrtu :)

Martin Silenus је рекао...

"Đorđevićeva angažovanost i kritička oštrica vremenom otupljuje i prerasta u puko kritizerstvo, jer da bi se valjano kritikovalo mora se zauzeti neka pozicija, inače kritika postaje bespredmetna."

Uh, ovo je vrlo problematično tvrđenje. A možda i nisi primetio poziciju. Šta ti smeta? Nihilizam? I nihilizam je pozicija - ne dopada ti se nijedna koja je ponuđena. Meni se iskreno ne dopada nijedna koja se nudi u Srbiji. Da li to samo po sebi znači da ne smem da ih kritikujem, i da će to što budem rekao biti bespredmetno zato što se nisam opredelio za neku od ponuđenih pozicija (Mladen Đorđević se Porno bandi očigledno nije opredelio ni za jednu, i ponosan je na to), ili zato što MOJU poziciju, neuklopivu u one koje se nude, neću da nosim na čelu?

nasdvoje је рекао...

e sad, da li je osvrt na film ili je filmska kritika... možeš da zoveš kako god želiš ovo što sam napisao. vremesnke uslove, dakako, nisam pominjao, a sam činjenica da si prvo mislio da je reč o kritici, veoma godi :)

martine, ne možeš biti ni na jednoj poziciji kada kritikuješ. uvek kritikuješ iz NEKE pozicije. moć umetnika se sastoji u tome da sam sebi stvari tu poziciju i tako nastaju uglovi gledanja koji su preduslovi poetike. đorđević nije uspeo da do kraja izgradi SVOJU poziciju, već se zadovoljio kritikovanjem tuđih. to nije dovoljno jer se postavlja smisao postojanja filma. ako je nečiji krajnji domet da nam besmisleno predstavi kao besmisleno, onda govorimo o tautologiji koja poništava smisao postojanja filma. a tu ni nihilizam ne pomaže.

nasdvoje је рекао...

iz želje da budemo što precizniji dođosmo do definicije: ovde je reč o kritici u obliku osvrta. that's fine by me, ionako je sadržaj za mene ono što je jedino bitno.

Martin Silenus је рекао...

Ja sam napisao i ovo:

"A možda i nisi primetio poziciju."

Licno jako volim filmove koji svoju poziciju ne nose na celu. Nihilizma ovde ima, ali takodje postoji stav. Samo nema nikog da ga sazvace.

Idemo metodom sklapanja kockica.

1. Kada film pocinje da se dogadja, i kada se gledalac upoznaje sa policijskim inspektorom, bratom porno producenta?

2. U kom se to istorijskom trenutku za ovu zemlju glavni junak skriva od porno producenta i njegovog brata inspektor u onoj gajbi?

3. Ako znamo koji je znacaj doticnog istorijskog trentuka, koje snage taj inspektor predstavlja?

4. U kom vremenskom periodu se dogadja najveci deo ostatka filma, u kojem glavne junake proganja taj isti inspektor?

5. Kakvim metodama se inspektor sluzi prilikom ispitivanja?

6. Na koji nacin se, pri kraju filma, ophodi sa clanom Porno bande kojeg je mogao bez problema da uhapsi?

7. U vezi sa tackom 6, cijem stanu inspektor radi to sto radi sa clanom Porno bande?

8. Cime se bavi vlasnik stana iz tacke 7, kako se on ponasa prema drugim ljudima, kako se to ponasanje moze okarakterisati u skladu sa nacelima ljudskosti i odredbama Krivicnog zakonika?

9. Zasto inspektor kao predstavnik zakona ne naredi hapsenje vlasnika stana?

9. Ciju zastitu uziva Franc, kako pre tako i posle izvesnog istorijskog dogadjaja na koji ukazujem u pitanju broj 2?

ZAKLJUCAK:
Za autorov kljucni stav/poziciju, u srpskom establismentu politicki nimalo popularnu, dovoljno je spojiti odgovore na ova cetiri pitanja. Nije potrebno da ih neki junak saopsti u filmu. Ali, ima toga jos, stavise eksplicitno istaknutog:

10. Koji je profil dobrovoljaca u snaf filmovima koje snima Porno banda? Odgovor daje Franc prilikom prvih, neuspelih pregovora sa Markom.

11. Zasto ti ljudi pristaju da ucestvuju u snaf filmovima? Odgovor daje Franc prilikom prvih, neuspelih pregovora sa Markom.

Martin Silenus је рекао...

P.S. Pre postovanja sam dopisao jos tacaka, a nisam proverio da li sam sve uskladio.

Ispravka (boldovano)

"ZAKLJUCAK:
Za autorov kljucni stav/poziciju, u srpskom establismentu politicki nimalo popularnu, dovoljno je spojiti odgovore na ovih DESET pitanja."

nasdvoje је рекао...

eh, a ja baš suprotno od tebe, mislim da ovde pretežno nema LIČNOG stava, osim onog koji je već naznačen u tekstu koji nazivaš osvrtom.

ali 'ajde da odgovorim na pitanja.

1. ne znam da li je ovo neko filosofsko trik pitanje, ali služeći se zdravim razumom, smatram da film počinje prvim kadrom.

2. definiši istorijski trenutak.

3. isti odgovor kao i pod 2. da bi nešto bilo smatrano istorijskim, potrebno je da prođe malo više istorije. čista tautologija.

4, 5, 6, 7, su sve pitanja za nekog iz policijske struke.

8. ne znam zbog čega je za odgovor na ovo pitanje bitno potezati načelo ljudskosti (šta god to bilo) i krivični zakonik.

9. to je pitanje za inspektora.

10. za mene je to obavijeno velom tajne koja se protura kao stav, baš kao i smisao ovih pitanja.

i eto dođosmo do zaključka, koji je potpuno opozitan tvom a koji sam već opisao u tekstu koji ti nazivaš osvrtom. zaista nemam šta da dodam. srdačan pozdrav!

 
Creative Commons License
Ово nasdvoje2 , чији је аутор Kristina Đuković & Marko Nikolić, је лиценцирано под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално 3.0 Србија.