Everyone here is artistic, but no one is an artist (iz nekog teksta u Sight & Sound)
U pripremi je već novi album benda Mount Eerie, a meni promače da na vreme (prošle godine) napišem osvrt na poslednji album mog dragog mesečara, Fila Elveruma iako mi je zadao dosta muka. Osim inače standardne zapitanosti otkud tim ljudima tolko materijala (o volji da ne govorim) da stalno prave nove albume, javila se još jedna dilema. Džangrizavost me spopala unapred kada sam na vikipediji našla da je Fil išao u Norvešku i prezimio sam u nekoj kolibi gde su nastale pesme sa poslednjeg albuma – njih 19. Ja lično imam dvojak odnos prema ideji osamljivanja, s namerom da se odande užurban i jadan mali čovek obavesti o finim nijansama o životu koje mu promiču. Ne kažem da sam radikalno protiv, već da se stalno mučim oko ovog pitanja. Naime, slušala sam jednu radio dramu „1300 kaplara“ u kojoj jedan bračni par – oboje su prezaposleni ljudi – počinje da se razdvaja, tek da bi im misteriozni čovek dao do znanja da njihovu međusobnu komunikaciju ometaju stvari koje ih okupiraju, pa njih dvoje kreću da se dopisuju tako što jedno drugo zovu oblutak i kamičak (ili tako nešto) i naposletku potpuno nestaju, odlaze u drugu dimenziju. Šta tu rade 1300 kaplara, osim što par živi u ovoj ulici, nejasno je, ali je ova radio drama ostavila jak utisak na mene. Osećaj ometanja, dekoncentracije koju stvaraju brojna svakodnevna zbivanja, koja magnetišu dušu i mozak odvlačeći ga od neke pretpostavljene suštine uvek me je zabrinjavala. S druge strane, ideja o osami zarad očuvanja te pretpstavljene suštine mrska mi je i sterilna. Verujem da neka suština postoji između ovih svetova i da ju je jako teško sačuvati ko neki plamen na vetru. Ali, ona se stalno koleba. A, posebna priča tu je umetnik za kog se nekako podrazumeva da uvek mora biti blizu suštine, iako ja smatram da ima dosta dobrih koji suštinu ne nalaze, nego stvaraju, upravo menjanjem načina percepcije, rasterećujući stalnu tenziju da nam suština izmiče i da se konstantno gubimo u magli. Koji čine da osetimo kako je naše bazanje u magli samo po sebi značajno, koji su, jednom rečju, uz nas. E, taj osećaj da je umetnik uz tebe, u slučaju slušanja ovog albuma varira. Što ovo putovanje u Norvešku čini prilično diskutbilnim. Jer, u isto vreme, može ta osama umetnika doneti neke uvide kojih nismo svesni, dati potrebnu distancu, međutim, umetnik mora pustiti da bude proizvod svog vremena, da ga ono oblikuje da bi o njemu autentično govorio. Panični strah umetnika da će biti ukaljan sopstvenim vremenom uvek mi je delovala odbojno. Pauziranje celokupne slike, ne bi li se promislilo, odvagalo, možda nudi dobre filozofske uvide, ali umetnik nije naučnik i od njega se ne traže odgovori, već specifično postojanje u vremenu u kom svi njegovi savremenici postoje. Otuda mi je ova priča o vikendašu negde u Norveškoj već od starta stvorila bojazan, da ne kažem otpor prema Filu i njegovom Downu. Ko neka masturbacija smisla. Nakon što sam više puta poslušala Dawn sa kog se izdvojila samo jedna pesma (i sada mi važi za najbolju) – I Say No, dok su sve ostale bile naprosto mrndžanje uz gitaru pored kamina, opasno sam se razočarala i po ko zna koji put prezrela umetnika koji smatra da treba da se izdvoji da bi stvarao. Naime, na onom EP-ju o kom sam pisala bila je jedna pesma Domesticated Dog koju volim i u kojoj se u krupnom kadru hvata pas na lancu, a onda povezuje sa slikom gazde koji sedi u svojoj sobi i gleda superherojske filmove. Kontradiktornost u ovoj slici - zauzdavanje života i prirode sa jedne strane i plaćanje da se dobiju utisci sa druge strane – divno je potkrepljena promuklim glasom koji pokušava da pocepa vikendaški šator i dođe do zvezda. Ta reakcija na licu mesta, bez ikakvog specijalnog tretmana za onoga ko sliku opisuje i o njoj priča izgubila se na ovom albumu, izuzev, dakle, u pesmi I Say No. Tu su sablasni, mesečarski tonovi, umor i žudnja kao osnovni motivi većine pesama. Glas izolovan u potpunoj tišini ne uspeva uvek da je prevlada, već je samo, svojim prisustvom, dodatno obesmišljava i opterećuje. Na albumu se prepoznaje modri trag sestrinstva Marisa Nadler i Cat Power, ali za razliku od Marise, Fil je sebi patnju zadao kao temu za razmišljanje, dok je Marisu naprosto život odveo na tu stranu. Pesma A Show of Hands priziva ono upravljanje gitarom Cat Power kao nekim starim, krkljavim automobilom koji škripi i muči se pri svakom skretanju. Boldovani stihovi podsećaju na krejon koji se razmazao ispod očiju što su isplakale neko novo razočaranje. Neke od pesama, naprosto su beznačajni uzdasi koji stvaraju krajnje lelujave slike devojaka raspuštene kose koje brčkaju noge u obližnjem potoku pozirajući za bombonjeru. Ranjivost u glasu isforsirana je (Cold Mountain). Ali, frustriranost koju je većina indi bendova rado priznala, sprdajući se s njom, razvijajući posebno estetiku – kičerajsko samopreispitivanje koje pokušava da patetiku istisne ne baš duhovitim poigravanjem sopstvenim slabostima koje hipsterima omogućava da budu kul čak i kad su mnogo tužni, nalazi se i u pojedinim pesmama sa ovog albuma. Međutim, ne krije se iza humora, već ostaje kao čista ispovest o frustraciji (Moon Sequel). Ova romantičarska, iskrena frustriranost naprosto pleni ("I wanted you so bad"). Apsolutni hit ove ploče, ako je „hit“ uopšte primerena reč za prilično isforsirano, vikendaško mrmljanje pored kamina u dalekoj Norveškoj, svakako je I Say No. Zapravo, oduševio me već prvi stih pesme: „Some people say rise, rise, rise, live friend, live, I say die, I say shade yourself... Some people say try, and try, and try, fight and save yourself, I say give, I say send them off... I say give, no matter how it hurts giving“ Jedino ova pesma isplatila je put u Norvešku, jer jedino ona vraća one konkretne i iskrene, buntovničke krike pripitomljenog psa koji iz svoje kućice i dalje vidi krajičak otvorenog neba i zavija na mesec: „I Say No.“
U prodaji je novi broj OUT OF THE DARKNESS FANZINA
-
Fanzini? Nekada najbitnije sredstvo informisanja na punk sceni na kojima su
odrastale generacije. Dolaskom internteta priča je poprilično utihnula, ali
su ...
DJ Meho: Powerslave 40th Anniversary Mixtape
-
Da za promenu ove nedelje mikstejp bude povodom nečeg lepog. Naime, ove se
godine, trećeg Septembra navršilo tačno 40 godina od izlaska albuma
Powerslave g...
Horor u Zagrebu!
-
Dragi moji čitatelji zagrebački, i uopšte hrvatski, primite k znanju da ću
biti lično prisutan na *Interliberu* u Zagrebu ove sedmice (*13-16*.XI), pa ...
Best Premiere Viewings of October 2024
-
*FEATURES*
*1. Someone from Nowhere (Prabda Yoon, 2017)*
Puzzling. Opaque. Ouroboric. Mind-bending. Thought-provoking... These are
some of the labels th...
Rukav(ica)
-
Neophodno je razmotriti sljedeću stvar: U srpskom jeziku onaj dio
pantalona kroz koji prolaze noge zove se nogavica. S druge strane, dio
majice ili košulj...
Baumgartner - Pol Oster (Geopoetika)
-
S obzirom da sam poštovalac i ljubitelj dela Pola Ostera, moglo bi se
dovesti u pitanje izlaganje suda koje će uslediti ovim prikazom.
Subjektivnost je t...
Logorovanje sa izviđačima vol.2
-
Štos tiče polaganja onog ćutanja 24 sata, otišli mi na neko takmičenje onih
što se veru po stenčugama a ja kao ćutim, i lik me pita namerno nešto
banaln...
Jedan dan, i za njim novi dan
-
’Srećan poslednji dan u godini!’ – poslala sam poruku klinki jutros.Ona je
u tropima, u Južnoj Americi. Početak velike promene je bio lom prethodne
strukt...
PINK FLOYD: THE WALL (ZID) - prepev celog albuma
-
Svoje prepeve stihova Rodžera Votersa za konceptualni rok album The Wall
(Zid) grupe Pink Floyd iz 1979. godine prvobitno sam objavio na svojoj
Fejsbuk str...
Џендеров "Аутошовинизам воч"
-
Под мотом "Мислим дакле ботујем", оклеветаним али мудри Џендер, поилитички
квир и заклети ђавољи адвокат, на Твитеру указује на обрисе културе
аутошовинизм...
Igre i stripovi za dž
-
Naša mala firma za društvene igre *Revolucya* je odlučila da karantinske
dane i noći provede kreativno. Igre i stripovi za dž da svima ulepšamo
vreme kod k...
Altın Gün uzivo u klubu Zoom
-
Frankfurt, 3.12.2019.
Za ove četiri godine sam bila na dosta odličnih koncerata u Nemačkoj, sa
veoma različitim profilima publike, ali ni jednom nisam dož...
Kako stoje stvari s poslom
-
Ko prati šta radim, zna da od avgusta više ne izlazi Miljin kuvar. To,
naravno, ne znači da Miljin kuvar više ne postoji, već samo da je promenio
mesto i...
Nova politika Republike Srpske vol.2
-
Prije više od pet godina napisao sam tekst "Pozitivno definisana srpska
politika u BiH". Osnovna ideja bila je da srpska politika u Bosni i
Hercegovini mo...
"Svetkovina" Sime Pandurovića #analiza
-
Đacima sa Gugla... ... Svetkovinu bismo mogli da posmatramo i kao nešto
više od čisto ljubavne pesme. O ovoj pesmi je, možda, najbolje pisao
Miodrag Pavlov...
Sindrom "Srbija"
-
Predlažem da se u međunarodni šifrarnik bolesti unese novi psihijatrijski
poremećaj, isključivo grupnog karaktera, sačinjen od niza raznovrsnih
psihopatol...
Hvala na pažnji
-
Ovim postom blog Agro Gerila se gasi na vrlo, vrlo dugo vreme. Nadam se -
zauvek.
Razlozi? Jednostavno - odavno je ovaj blog postao mnogo više opterećenje ...
Sonografija
-
*Da li ima sve prste? Da li je dečak ili devojčica? Da li ih je možda dvoje
ili više? Na koga liči?*
*Pre 30 godina bi posipali so na glavu, koristili meto...
Abbé Liszt : Vie Trifurquée
-
Franc List nekoliko meseci pred smrt, Nadar
Šetajući desnom stranom prelepe *Andrássy* ulice u Budimpešti, a krećući se
prema Trgu Heroja, u jednom trenu...
TAXIDERMIA (2006), ili preparirani kapitalizam
-
Čudnovati mađarski film *Taxidermia* pokušava da razmotri savremenu
istoriju te države, i promjene kroz koje je prošla od Drugog svjetskog rata
do sadašn...
welcome to portlandia
-
Pisac Douglas Coupland je bio hit u vreme kad sam išla u gimnaziju. Ali iz
ove perspektive, on deluje kao neka fenomenološka književnost, više je
zgodan za...
PRIKAZ MOĆI U DOGVILU LARSA FON TRIRA
-
Film Dogville je prvi deo triologije USA, Land of Opportunities. Slede:
Manderlay (2005) i Washington. Von Trier je 2003. godine, nakon
prikazivanja filma...
-
R.I.P. DAYVAN ZOMBEAR
2007 - 2013
Thanks for stopping by, here's a mission statement of sorts:
The public has been subjected to the auditory pollutants fe...
Нема коментара:
Постави коментар