Večeras sam, u okviru ove Nedelje norveškog filma, pogledala dva animirana norveška filma. Prvi, zbog kog sam najviše i zapucala u DKC, Danski pesnik, rediteljke Torill Kove, traje samo 15 min i pravo je malo čudo od filma. Za sve one alergične na orkestar histeričnih glasova u animiranim filmovima, ovaj je ispripovedan samo jednim glasom glumice Liv Ulman koji, po potrebi, postaje glas pojedinih likova. Glumica neznatno menja glas kada govori u prvom licu, u ime pojedinih likova. Otuda utisak da vam neko priča priču pred spavanje, čitajući je iz knjige. Spuštena lopta u pripovedanju prepoznaje se i u animaciji, koja je klasična 2d animacija sa najbazičnijim, gotovo dečjim crtežom koji opaža tek najosnovnije obrise, bilo da je reč o ljudskim figurama, životinjama, brodu itd. Ovakvo svedeno opažanje u isto vreme doprinosi utisku direktnog, otvorenog i suštinskog sagledavanja stvari, rasterećenog od finesa, relativizma, filozofije, što može da zavara gledaoca i isporuči mu filozofski nastrojenu priču o nastanku života i slučajnostima koje čine čarobnu simfoniju naših života, dok, sa druge strane, stvara komične efekte u prikazivanju psihijatra i putnika na brodu koji povezuje Dansku i Norvešku, kao i celokupnog nesporazuma o poreklu Skandinavaca. Vedrina i lakoća sa kojom se pričaju i najteže stvari donekle podseća na Persepolis – svet sveden na najosnovnije elemente, poluironičan odnos prema junacima koji, uprkos svemu, uspevaju da vas zaplene svojom konkretnom i beskompromisnom ličnošću. Način na koji se železničke šine pretvaraju u DNK lanac i kosa koju izabranica danskog pesnika pušta godinama zbog zakletve da je neće ošišati sve dok se njih dvoje ne spoje, postaje staza u lavirintu koji treba da pređe zabludeli i nesigurni pesnik, aludiraju na suštinu ovog remek delca – sve je povezano i ništa nije slučajno, jer kad se desi izgleda kao pravo čudo. Evo celog filma:
Drugi film, Sloboda za Džimija, iznagrađivano je delo koje se hvali činjenicom da je po sredi prvi norveški kompjuterski animirani, a dugometražni film. Očekivala sam nekakav epigon američkih, Pixar-ovih i Diznijevih Madagaskara i pingvinskih zavrzlama, a dobila sam prvi pošten animirani film koji koristi matricu rescue dušebrižničkih američkih filmova o životinjama obračunavajući se sa ovom slatkorečivošću. Naime, slon Džimi koga održavaju na drogama kako bi svake večeri izveo svoju tačku u putujućem cirkusu plen je nekoliko grupacija ljudi: sitnih kriminalaca koji preko njega švercuju heroin, bande demonskih Laponaca koji pokušavaju da doakaju ovim prevarantima i dokopaju se svog heroina, te grupe angažovanih ekološki osvešćenih dušebrižnika sa dredovima koji žele da oslobode Džimija, i ekipe lokalnih lovaca koji su sebi zacrtali da moraju da uhvate losa, al će se svakako zadovoljiti i zalutalim primerkom slona. Navučen na droge, slon Džimi beži iz cirkusa i onako nadrogiran postaje višestruka meta ovim zaslepljenim ljudima. Nimalo zašećeren pejzaž pokazuje prirodu kao indiferentno platno na koje ljudi projektuju svoje motive, tumačeći prirodu onako kako im najbolje odgovara, sve u svemu – izvlačeći korist. Otuda Džimi, nacrtan kao fosilni ostatak nekog surovog sveta sa džanki pogledom koji pluta okolišem tražeći mesto na kom će da skapa, nije samo slika i prilika slona koji je živeo u lošim uslovima putujućeg cirkusa, već kao slika i prilika prirode izmrcvarene ljudskim motivima i idejama. Žrtva fotošopa. Trka za Džimijem spram golog i surovog kamenjara tokom koje zaginu i neki pošteni turisti podseća na vesterne po svojoj beznadežnoj težnji za izravnavanjem računa, i na filmove braće Koen, po svojoj apsurdnoj težnji ka samouništenju. Iako je kraj filma tragičan, i na gledaoca se svaljuje kao kamenje na ustreljenog slona, potragu za svojim tovarom heroina nastavlja jedan od retkih preživelih lovaca na Džimija. Za gledaoca, poslednji kadrovi u kojim ovaj uporni tragač ide kroz nanose snega predstavlja večitu potragu za Džimijem kao potragu za izgubljenom čarolijom i harmonijom između ljudi i prirode.
The Big Deal – Electrified
-
Kada neki domaći i regionalni bend zapliva u vodama svjetske rokenrol
scene, u vodama punim morskih pasa, ljudoždera, vukodlaka, prevaranata i
svega između...
FIL(M)OVANJE 26
-
Ms. 45 - Abel Ferrara (1981)
Konačno sam pogledao drugi Ferarin film, koji mi je godinama bio
nedostupan, pa sam u jednom trenutku zaboravio da postoj...
R.I.P. DAVID LYNCH (1946-2025)
-
Čovek je otišao, filmovi su ostali… Ukratko o njima…
Prvi film Dejvida Linča koji sam u životu pogledao bio je ČOVEK SLON, na TV
Beograd, ne...
Crna zvezda, Dejvid Bouvi i Elvis Prisli
-
Od stvari koje povezuju Elvisa Prislija i Dejvida Bouvija danas se
fokusiram na tri.
Dve su činjenice, a treća je hipoteza koja mi raspaljuje maštu.
Elv...
Mali Bol i Veliki Bol
-
Pre nekoliko dana u MIlanu, bila sam na predstavi Falaise. Pripremila sam
bila sebe za savremeno pozorište, za koje nemam sluha, znam od ranije. Ovo
je tre...
Pregled moje koncertne 2024.
-
Grails, Laibach, The Shivas, Toyboys, Einstürzende Neubauten, LHD, Baba
Zula i Kreidler
*~~ Grails @ Das Haus, Ludwigshafen, 27.4.2024. ~~*
Pre tri ...
Џендеров "Аутошовинизам воч"
-
Под мотом "Мислим дакле ботујем", оклеветаним али мудри Џендер, поилитички
квир и заклети ђавољи адвокат, на Твитеру указује на обрисе културе
аутошовинизм...
Najbolje serije 2019
-
1. Too Old to Die Young
2. Gomorra s04
3. Succession s02
4. Chernobyl
5. Kingdom
6. Kominsky Method s02
7. After Life
8. Mindhunter s02
9. Primal
1...
Duga mračna srpska noć - Game of Thrones S08E03
-
Ne može se počinuti od silnih analitičara najgledanije serije svih
vremena, bar tako kažu. Mislim, kažu da je najgledanija, ali još niko nije
reko analiti...
Nova politika Republike Srpske vol.2
-
Prije više od pet godina napisao sam tekst "Pozitivno definisana srpska
politika u BiH". Osnovna ideja bila je da srpska politika u Bosni i
Hercegovini mo...
"Svetkovina" Sime Pandurovića #analiza
-
Đacima sa Gugla... ... Svetkovinu bismo mogli da posmatramo i kao nešto
više od čisto ljubavne pesme. O ovoj pesmi je, možda, najbolje pisao
Miodrag Pavlov...
Warm Thighs - Warm Thighs 5
-
Grab this and *Warm Thighs 4* from last year and burn them onto a disc. No
questions. This is the future of your new summer in decomp...
Sindrom "Srbija"
-
Predlažem da se u međunarodni šifrarnik bolesti unese novi psihijatrijski
poremećaj, isključivo grupnog karaktera, sačinjen od niza raznovrsnih
psihopatol...
Just Let Things Go
-
A piece I've kind of always wanted to do - completely based on synthesized
sounds, yet openly soulful and more importantly, intimate.
After resolving s...
Hvala na pažnji
-
Ovim postom blog Agro Gerila se gasi na vrlo, vrlo dugo vreme. Nadam se -
zauvek.
Razlozi? Jednostavno - odavno je ovaj blog postao mnogo više opterećenje...
Sonografija
-
*Da li ima sve prste? Da li je dečak ili devojčica? Da li ih je možda dvoje
ili više? Na koga liči?*
*Pre 30 godina bi posipali so na glavu, koristili meto...
Abbé Liszt : Vie Trifurquée
-
Franc List nekoliko meseci pred smrt, Nadar
Šetajući desnom stranom prelepe *Andrássy* ulice u Budimpešti, a krećući se
prema Trgu Heroja, u jednom trenu...
welcome to portlandia
-
Pisac Douglas Coupland je bio hit u vreme kad sam išla u gimnaziju. Ali iz
ove perspektive, on deluje kao neka fenomenološka književnost, više je
zgodan za...
PRIKAZ MOĆI U DOGVILU LARSA FON TRIRA
-
Film Dogville je prvi deo triologije USA, Land of Opportunities. Slede:
Manderlay (2005) i Washington. Von Trier je 2003. godine, nakon
prikazivanja filma...
-
R.I.P. DAYVAN ZOMBEAR
2007 - 2013
Thanks for stopping by, here's a mission statement of sorts:
The public has been subjected to the auditory pollutants fe...
Нема коментара:
Постави коментар